joi, 16 decembrie 2021
I s-a înțeles meritul
duminică, 12 decembrie 2021
Nimic prea mult
Nicidecum un peregrin necunoscut. Printre tineri, șocând și răsplătind cu bunătate trupa formală și informală de la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu“ din Târgu Jiu, cu mărturisiri și îndemnuri care mai de care mai înțelepte și care i-au fost aproape pe tot parcursul vieții, i-au determinat împlinirile și bucuriile de la străvechiul îndemn delphic – „cunoaşte-te pe tine însuţi” până la nelipsitele devize lipite pe pereți: „ajunge zilei răutatea ei”, „nimic prea mult”, „fiţi buni“...
Călătoria alături de Dan C. Mihăilescu a fost o revelație. Deși
era pe meleagurile brâncușiene, pentru care are motive serioase și temeinice de
a fi mândru, „Citadela cărții“
și-a deschis porțile cu arome alese special pentru colecția personală de carte,
s-a integrat rapid în familie, a preluat rolul de gazdă, conducându-ne în lumea
ce-i aparține, cea cu amintirea mamei, cea dragă, și azi, „profund
dator“, mereu dator... mama care-l îndemna „să se ridice și să se
salveze“ (parcă îi aude și azi îndemnurile de atunci, încă îl
motivează), dar în același timp, de partea cealaltă, marcat de cei cinci tați
care nu au recunoscut în copilul de atunci, viitorul critic, istoric de mai
târziu...
A povestit pe nerăsuflate despre copilărie, despre întâlnirea cu Tania
și corespondența lor zilnică, despre „cum s-au construit împreună
emoțional, moral și cultural“, despre natura binecuvântată, despre cărți,
despre multe cărți, despre moraliştii lumii, de la Epictet, Marcus
Aurelius, Seneca, la Pascal, Montaigne, Chamfort, La Rochefoucauld, Leopardi,
până la Nietzsche...
Apoi, copleșit parcă de numărul mare de poeți și de ecoul poemelor
(daruri de suflet), a atins „Sărutul“. Cine s-ar fi gândit
că, pe lângă toate, în pelerinajul său în noaptea de poveste, când ne-a adunat
să ascultăm, să cântăm, să visăm, el, omul cu vocație și cu acea sinceritate
care te înmoaie, cu acea inteligență care înalță și cucerește – omul făcut din
„n“ pasiuni, întâlniri – va ține între palmele sale poezia iubirii, alt
urcuș în lumea aceasta, schițând un zâmbet de mulțumire... și lângă omul acesta
am stat o clipă, clipa de lumină, până când va zăbovi, până când
(Foto: Centrul Europe Direct Gorj)
sâmbătă, 11 decembrie 2021
Tot ceea ce eu nu merit
Iolanda Malamen: Daniel Bănulescu, să presupunem că ai debuta
literar în acest moment. Ca tânăr scriitor, ce ai aştepta de la critici, de la
cititori, de la societate?
Daniel Bănulescu: Cred că nu s-a schimbat ceea ce aşteptam. M-ai
pus în situaţia de a examina ceea ce aşteptam. Aş aştepta cam acelaşi lucru.
Formularea s-ar putea să vină dintr-un soi de întâmplare, dacă mă întreb ce aş
aştepta. Am citit spre sfârşitul unui almanah literar, cu mulţi ani în urmă,
o anchetă făcută printre scriitori cu o întrebare generală, uşor stupidă,
iar după numele celor care răspundeau mi-am dat seama că era făcută în
restaurantul Uniunii Scriitorilor. Întrebarea era: ce aşteaptă un bărbat de la
o femeie? Răspunsurile erau diverse: să aibă picioare lungi, să ştie să
gătească... Doi scriitori ieşeau din context: Gelu Iova, care spunea:
„să-i placă să fie femeie“ şi un răspuns genial, al lui Eugen Suciu: „să-mi
dea tot ceea ce eu nu merit“, este una dintre cele mai frumoase definiţii ale
dragostei, de care am cunoştinţă. În concluzie, aş aştepta de la debutul meu, tot
ceea ce eu nu merit…
I.M. Au fost şi schimbări radicale în scrisul tău.
D.B. Da, și ele au venit tot de la sine. Nu ca o sarcină. Încerc să și
spun pe scurt, ce s-a schimbat în literatura pe care o scriu. Tonul şi
substanţa, datorită faptului că acum 20 de ani preţuirile mele în proză erau
Salinger şi Saroyan şi inclusiv scrisul meu era un scris şmecheresc,
adolescentin, dantelat, capricios, efeminat. De zece ani şi mai bine,
scriitorii mei favoriţi sunt Tolstoi şi Hemingway. Este o mare distanţă între
ceea ce scriam şi ceea ce scriu acum.
I.M. De altfel că Hemingway este într-o puternică revenire la bursa
literară…
D.B. Este un scriitor de mare valoare, care, odată citit, îi
încurajează pe oameni să scrie. Este un autor care la prima vedere pare că
scrie ca un şcolar, cu propoziţii extrem de scurte şi de puternice, şi îţi dă
forţă, momindu-te ca şi când totul ar fi foarte simplu. E un mare ajutor pentru
un scriitor care munceşte la o carte şi nu poate ieşi din ea, să-l citească pe
Hemingway. E o îmbărbătare. Cred că aceşti mari scriitori au lăsat urme. Am
învăţat mult de la ei. De fapt, acum 6-7 ani m-am hotărât să devin scriitor
profesionist.. O spun foarte serios. Un titlu minunat al lui Cristian Popescu
rezumă chestiunea: „De ce nu vreau să mor poet“…
I.M. Concluzia este extrem de confortabilă: merită să trăieşti pentru
literatură!
D.B. Merită, dar trebuie să ţi se dăruiască următoarea salvare pe care
poate nu o găseşti singur, să te plasezi la mijloc între cele două contrarii.
Încerci să smulgi cu dinţii din tine, să fii cât mai bun şi să faci eforturi
cât mai mari şi să te dăruieşti cât mai mult, dar asta poate duce la un scris
nevrotic. care suge şi îndepărtează viaţa. Pe de altă parte, trebuie să faci
echilibrul cu punctul de a trăi viaţa şi a o pune în primul plan. Dacă
reuşeşti să găseşti acest echilibru în această întâlnire disperată şi fără
confort, şi să ai liniştea şi bucuria ca să-ţi trăieşti în continuare în
echilibru viața...
joi, 2 decembrie 2021
Bucurie, empatie şi devoţiune
sâmbătă, 27 noiembrie 2021
Mefiență
Sunt aceeași oameni mereu, la fiecare nouă carte? Cât de importante sunt/in ce măsură țineți cont de sugestiile pe care le primiți?
Romulus Bucur: Obișnuiam să discut cu Sandu Mușina. De obicei cîte un poem. Sau cîte un grupaj. Am discutat cu Florin Iaru grupajul bătrînica care din Odeletă... Tot cu el, grupajul cărți poștale pentru înălțimea sa din Despre prieteni & singurătate. Volumul a mai fost văzut, în manuscris, de cîțiva prieteni, care mi-au dat feedback. Pozitiv, ceea ce nu întotdeauna e un lucru bun: te încurajează, dar nu-ți arată unde nu e ok ce ai scris. Și, în atîția ani, am căpătat un soi de mefiență față de lectura făcută de o persoană care mă cunoaște, direct sau din scris – lectura începe cu numele, transformat în ștampilă aplicată asupra textului, indiferent de cît de asemănător (sau neasemănător) ar fi în raport cu textele anterioare, indiferent dacă e mai bun (sau mai prost) decît aceleași texte.Care au fost momentele (dacă au fost!) în care ați simțit că poezia și dă ceva poetului (nu doar ia)?
Romulus Bucur: Toate (sau aproape). E ca a face dragoste. Adică, a fi împreună cu o parteneră la care ții și care ține la tine (evit să folosesc cuvinte mari, gen dragoste, pasiune etc.). Momentul în care cei doi parteneri dau, fiecare, ce are mai bun, fără rest. Clipele, puține, cînd reușim să înfrîngem singurătatea noastră funciară. Și asta nu înseamnă neapărat momentul cînd am scris un poem. Aproape același lucru se întîmplă cînd citesc un poem pe care mi-ar fi plăcut să-l fi scris eu: bine că l-a scris cineva, era nevoie. Am o listă de astfel de poeți, de astfel de poeme. Poate odată o s-o și pun pe hîrtie (nu că n-aș fi făcut-o, parțial, în Opus Caementicium).
sâmbătă, 20 noiembrie 2021
Verbul a fi
André Breton
Cunosc conturul general al disperării. Disperarea nu are aripi, nu se așează neapărat la o masă liberă, seara, pe o terasă la mare. Este disperare și nu întoarcerea unei cantități de fapte nesemnificative, ca niște semințe care părăsesc o brazdă pentru alta la căderea nopții. Nu este nici mușchiul care se formează pe o piatră sau spuma care se clatină într-un pahar. Este o barcă ciuruită de zăpadă, dacă vreți, ca păsările care cad și sângele lor nu are nici cea mai mică dimensiune. Cunosc conturul general al disperării. O formă foarte mică, definită de bijuteriile purtate în păr. Asta e disperarea. Un colier de perle pentru care nu se găsește nici o încuietoare și a cărui existență nu poate atârna nici măcar de un fir de ață. Asta e disperarea. Să nu intrăm în detalii. Odată ce începem să disperăm, nu ne mai oprim. Eu însumi sunt disperat de abajur în jurul orei patru, sunt disperat de ventilator spre miezul nopții, sunt disperat de țigara fumată de bărbații condamnați la moarte. Cunosc conturul general al disperării. Disperarea nu are inimă, mâna mea atinge mereu disperarea fără suflare, disperarea ale cărei oglinzi nu ne spun niciodată dacă e moartă. Trăiesc din această disperare care mă încântă. Iubesc acea muscă albastră care plutește pe cer la ora la care stelele zumzăie. Cunosc conturul general al disperării cu surprize lungi și subțiri, disperarea mândriei, disperarea furiei. Mă trezesc în fiecare zi ca toată lumea și îmi întind brațele pe un tapet floral, nu-mi amintesc nimic și mereu în disperare descopăr frumoșii copaci dezrădăcinați ai nopții. Aerul din cameră e la fel de frumos ca niște bețe de tobă. Ce vreme are vremea. Cunosc conturul general al disperării. E ca vântul din perdea care îmi întinde o mână de ajutor. Vă puteți imagina o asemenea disperare? Foc! Ah, sunt pe drum… Ajutor! Uite-i cum vin căzând pe scări… Și anunțurile din ziar, și panourile luminoase de pe canal. Grămadă de nisip, dispari, grămadă murdară de nisip! În liniile sale generale, disperarea nu are nicio importanță. Este o echipă de copaci care în cele din urmă vor face o pădure, este o echipă de stele care în cele din urmă vor face o zi mai puțin, este!
Traducere: Adrian Grauenfels
luni, 15 noiembrie 2021
Ștefan Popa Popa’s – o forță a naturii
Acest desen colorat a
fost realizat de Ștefan Popa Popa’s
(România), în mai puțin de 25 de secunde în timpul Festivalului de Desene
Animate de la Sain Esteve (Franța), în octombrie 1995, și este parte a unui
record personal pentru înregistrarea sa în Cartea Recordurilor Guiness.
Caricaturistul Ştefan Popa Popa’s,
![]() |
Romulus Vulpescu |
Expoziția cu lucrări realizate de renumitul caricaturist,
în incinta castelului Csernovics,
cuprinde portrete ale unor şefi de state, politicieni români
și oameni de artă şi cultură, între care: Ileana Vulpescu și Romulus Vulpescu.