joi, 29 decembrie 2016

Numai binele pe care-l lași în urmă te face nemuritor

Numeşte un om care, de-a lungul vieţii ori într-un anume moment al ei, te-a condus cel mai aproape de tine însăţi.

Ana Barton – Bunicul meu matern. Asta dacă este vorba despre „de-a lungul vieții“. Dacă 
însă ne referim la „într-un anumit moment“, atunci acel om este prietenul meu cel mai bun.

Identifică personajul dintr-o carte căruia îi semeni cel mai mult.

Ghilgameș. Dar Ghilgameș prietenul și Ghilgameș omul care și-a dat seama că important în viața oricărui om, oricât de sus ar fi el sau cât de sus ar crede că este, e binele pe care-l gândește și pe care-l face fiindcă numai binele pe care-l lași în urmă te face nemuritor. Restul chiar sunt deșertăciuni, dar ai zis un personaj, nu două, așa că să nu ne-apropiem prea tare de Ecleziast.

Care este cartea pe care regreţi că nu ai scris-o tu?

„Un veac de singurătate”

Oare,dacă ar sta în puterea ta să alegi în ce să te reîncarnezi în viaţa viitoare, ce sau cine ai vrea să fii?

Fulger aș vrea să fiu. E prietenul meu pisică. Multe lucruri învăț eu de la el. Dar cel mai important e faptul că Fulger e fericit fără s-alerge după fericire, e mulțumit fără să umble după mulțumire, iubește fără să pretindă iubire.

Ai putea cuprinde într-o singură propoziţie ceea ce ai trăit până acum?

Am trăit mai mult decât am murit.

Numeşte o calitate pe care o preţuieşti şi pe care o poţi asocia cu o persoană din viaţa ta.

Mama mea e însăși bunătatea. Și sigur datorită bunătății mama este cea mai frumoasă ființă din lume. Tu știi că femeia asta pur și simplu luminează? Eu nu am mai văzut un om din care să iasă lumină.

Există o credinţă de care nu te-ai putea despărţi pentru nimeni şi pentru nimic?

Da. Credința în dragoste. Pentru că omul termină de mâncat, de băut, de citit, de scris, de pictat, de spart lemne, chiar și de urât termină omul fiindcă la un moment dat nu se mai poate suporta pe sine urând, dar de iubit nu termină niciodată. Pentru că omul, chiar și dacă nu o știe, tânjește după a iubi și-a fi iubit. E, de altfel, și singurul lucru care îl definește, care îl reprezintă, fiind singurul care nu-i dă voie omului să fie rău. Omul fericit nu poate fi rău. Răutatea e atrofia bucuriei. Cred că „fericire“ e un cuvânt prea mare, copleșitor. Îl retrag, dacă-mi dai voie. Dar bucuria – care poate fi de toate mărimile și intensitățile, nu ca fericirea, care ori e, ori nu e –  e atât de cumsecade, de omenească, de… plauzibilă. Toți putem nădăjdui la ea. E bine. E uvertura raiului pe Pământ.


Nicoleta Dabija



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu