miercuri, 3 iulie 2024

Toată viaţa mea am murit, iar acum voi muri cu adevărat


Astăzi e ziua lui. S-a născut la 3 iulie 1883, la Praga (am avut şansa acum câţiva ani să văd casa în care a locuit). A fost funcţionar și scriitor genial (Procesul, Castelul, America, Metamorfoza, În faţa legii). Într-o scrisoare către prietenul lui Max Brod, spune:

Nu m-am răscumpărat prin scris. Toată viaţa mea am murit, iar acum voi muri cu adevărat“.

În ultima scrisoare, către acelaşi:

"Dragă Max, Ultima mea dorință: Tot ce găsești în urma mea, sub formă de jurnale, manuscrise, scrisori de-ale mele sau străine, desene și așa mai departe, să arzi în întregime, fără să citești".

Max Brod nu i-a respectat dorinţa, din fericire pentru posteritatea marelui său prieten.
O mărturie:
"Lucruri cât se poate de simple el nu le poate înțelege. Este lipsit de cel mai elementar adăpost, de cel mai mic refugiu. De aceea este expus lucrurilor care pe noi nu ne ating. Este ca un om gol într-o lume a îmbrăcaților.”
(Milena Jesenská, Scrisoare către Max Brod, 1 august 1920)

Un comentariu:

  1. Franz Kafka

    „Tot ce iubești, probabil se va pierde, dar în cele din urmă, iubirea se va întoarce într-un alt mod.”

    RăspundețiȘtergere