vineri, 9 februarie 2018

Aerul curat al libertății

Mihai ȘORA

Obișnuiam să merg în casa Cellei Delavrancea, nu departe de locuința mea, pe strada Eminescu, după cum dumneaei trecea pe la mine, în Jules Michelet. Și – curios lucru – amintirile mele păstrează verva ei uluitoare, însuflețirea, umorul, inteligența, – mai mult decât orice acord la pian.
Cella ținea la mine și nu ezita să mi-o arate.
O prietenie intelectuală, dar și un fel de atașament familial, senzitiv: mă simțea ca fiind de pe aceeași orbită, din aceleași timpuri, unul care cunoștea și respecta ceea ce ea iubise. De multe ori, stând împreună în toiul nopții, în inima unui București mohorât și fără vlagă (căci eram amândoi păsări de noapte, iar vizitele aveau loc seara târziu), m-am întrebat cum ar fi trăit asemenea făpturi într-o țară normală, o țară care își prețuiește oamenii de seamă, le cultivă înzestrările, talentul. Astăzi, scrijelind aceste cuvinte în carnețel, încă nu am găsit un răspuns: ar însemna să proiectez prea multe destine în cronologia unui popor care ș t i e · d e · e l, care are conștiința propriei existențe, a propriei ființări. Iar românii au avut destule momente, de-a lungul istoriei, când le-a lipsit „(con)știința-de-sine“, și-au aruncat elitele în pușcării, le-au schingiuit ori, în cel mai bun caz, le-au ignorat.
Au fost, totuși, înainte de 1989, câteva împrejurări trăite cu sentimentul unei normalități regăsite, al unei bune-cuviințe firești și duioase, sentimentul unei Românii care își iubea înaintașii, își prețuia valorile și le ținea la loc de cinste. Una dintre aceste împrejurări a fost sărbătorirea Cellei Delavrancea: câteva sute de oameni adunați într-o sală de spectacole din București, privind-o pe Doamna Cella cu admirație și stimă, în vremuri în care admirația pentru altcineva fusese interzisă de către cuplul Ceaușescu, iar stima – cuvânt confiscat de propagandă – luase înfățișarea unui servilism grotesc. Ziua aceea de decembrie a anului 1987, când Cella Delavrancea pășea în centenar înconjurată de artiști, de Corul Madrigal, de prieteni și admiratori, pare astăzi neverosimilă: era un fel de insulă suspendată peste gaura neagră a dictaturii comuniste. Ceva cu totul neobișnuit s-a întâmplat atunci, când Doamna Cella a urcat pe scenă, s-a așezat la pian, a rostit câteva cuvinte, iar apoi a început să cânte, însoțită de tandrețea, de mâinile și atenția grijulie a fostului ei ucenic, Dan Grigore.
Atunci, toți cei aflați în sală au respirat aerul curat al libertății.
În mod straniu, cu totul neașteptat și intens, am retrăit, zilele trecute, același sentiment al insulei suspendate: într-o altă sală din București (mai puțin friguroasă decât erau sălile din anii ceaușismului), am revăzut secvențe filmate la aniversarea Cellei Delavrancea și m-am gândit că – treizeci de ani mai târziu – suntem, într-un fel oarecare, tot pe o insulă suspendată, deasupra vacarmului unei Românii haotice, care încă mai bâjbâie în căutarea conștiinței de sine.
Îi mulțumesc Doamnei Marilena Rotaru pentru insula de normalitate: de atunci, la Centenarul Cellei Delavrancea, și de acum, la Centenarul României.

joi, 8 februarie 2018

Nu trăieşte pentru sine cel care nu trăieşte pentru nimeni

Cine fuge de oameni şi de lucruri, cine se însingurează pentru că este dezamăgit în aşteptările lui, cine nu poate suporta priveliştea altora mai norocoşi decît el, cine se ascunde de teamă, ca un animal fricos şi neînstare să riposteze, omul acela nu trăieşte pentru el însuşi, ci (şi asta este cu adevărat o ruşine) ca să mănînce, ca să doarmă, ca să-şi împlinească propriile sale plăceri. Nu trăieşte pentru sine cel care nu trăieşte pentru nimeni. Cu toate acestea, statornicia şi stăruinţa în ţelurile alese au o asemenea forţă, încît pînă şi inerţia încăpăţînată trezeşte un anumit respect.

Seneca

sâmbătă, 3 februarie 2018

O binevenită lecție de etică scriitoricească...

De prieteni ne putem despărți din foarte multe motive. De faptele lor bune – nu. Sau măcar se cuvine să nu o facem. Dacă așa ceva se întâmplă, ne despărțim cam mult chiar de noi înșine, cei buni, și rămânem în compania a ceea ce este mai puțin bun în noi înșine
Moștenirea pe care o lăsăm poate fi definită și de onestitatea pe care o punem în cum ne amintim. Dacă nu putem face mai bună lumea pe care am moștenit-o, măcar să nu o lăsăm mai rea decât ne-a fost dată. 

Dorin Tudoran

O binevenită lecție de etică scriitoricească, de morală generală, pînă la urmă...

https://antoneseiliviu.wordpress.com/2018/02/03/dorin-tudoran-mic-tratat-de-glorie/

vineri, 2 februarie 2018

Puținul bine săvârșit e opera-mi supremă

E dificil să eliberezi proştii de lanţurile pe care le venerează.
Puținul bine săvârșit e opera-mi supremă. 
Dintre legile după care ne conducem, cea dintâi este onoarea.
Pământul este plin de oameni cu care nu merită să stai de vorbă.
Judecă un om după întrebările sale, mai degrabă decât după răspunsurile sale.
Obişnuit, credeam că cea mai înaltă fericire se găseşte pe treptele de sus. Ce greşeală!
Vrei să plictiseşti pe cineva? Spune-i tot ce ştii.
Cel mai sigur este să nu faci nimic împotriva conştiinţei tale. Cu acest secret, ne putem bucura de viaţă şi nu ne este teamă de moarte.
Orgoliul celor mici e să vorbească întotdeauna de ei; al celor mari, să nu vorbească niciodată.

Voltaire

luni, 29 ianuarie 2018

O pagină antologică

Totul mă împingea să fiu un poet blestemat. Dacă n-am fost, este pentru că vremea în care am trăit s-a grăbit să fie – ea – blestemată.
O literatură făcută de scriitori care au citit puține cărți ar fi o literatură jalnică. Dar și cea făcută de unii care n-au citit decât cărți.
Să fiu o trestie gânditoare? Mai degrabă, pe gânduri.
Datoria unui scriitor este să scrie, dar, din timp în timp, să nu scrie.
Cel mai susținut și intens asediu la care am fost supus a fost din partea nimicului.
Atâtea orori generate de  un nobil ideal, ca și cum cea mai imaculată fecioară ar fi dat naștere unor crocodili.
Nu a scrie cărți proaste este cel mai mare rău ce se poate face unei literaturi. Ci a scrie bine despre ele.
Prostul își poate drapa prostia sub falduri de solemnitate.
Mai mult decât noblețea, obligă talentul.
O societate în care toți membrii întrețin relații între ei este altceva decât una în care totul se se bazează pe relații.
Din când în când dădeai peste o pagină antologică. Ea ținea în spate toată șandramaua.
Poți spune că ești genial, dar modest lasă-i pe alții să spună.
Prostia cea mai adâncă nu exclude viclenia. Așa se explică multe inexplicabile cariere.
Birocrația poate orice. Ea poate face dintr-o vrabie un cocoș roșu.
Nu toate prostiile se spun cu ușurință. Unele cer un mare efort intelectual. 
Cum apare un ideal, apar și manipulatorii.
Celor prea decăzuți nici moartea nu le mai poate reda demnitatea.

Geo Bogza, Trapez

marți, 16 ianuarie 2018

Eminescu (Gala premiilor, 15 Ianuarie 2018)

De departe însă, cel mai șocant moment a fost cel în care o tânără autoare și-a primit premiul și a dat citire, de pe telefon, unei poezii proprii. Medeea Iancu a fost premiată pentru volumul ”Delacroix este tabu – Suita românească” ... o serie de versuri cu conținut pornografic și feminist.
Versurile au stârnit reacții diverse în sală, unii botoșăneni preferând să o părăsească. Au fost directori de instituții care murmurau indignați „Doamne, Dumnezeule, nu se poate”, iar pe fețele multora dintre cei aflați în sală se putea citi indignare și stupoare.

Iată poezia:

„Eu sunt tipa pe care aţi hărţuit-o, tipa pe care aţi numit-o curvă, prostituată
Persoană, persoană, persoană
Eu sunt tipa pe care o urâți, aș fi trebuit să fiu băiat, astfel aș fi lângă voi
Și dacă un poet ejaculează pe fața unei femei este artă
Și dacă un poet f...e o femeie în timp ce doarme este artă, nu viol
Îmi pare rău, nu sunt poemul victimei pe care îl așteptați
Îmi pare rău nu sunt poeta europeană, cool, nu sunt tipa care spune la microfon: eroul este un bărbat

(”Am plecat”, se aude din sală. Prima persoană se ridică și părăsește gala)

„Nu sunt poemul care să te excite, nu sunt în poemul în care să mă forțezi
Nu am scris suficient de bine pentru tine, România, nu am fost suficient de cuminte pentru tine, România
Nu am spus nimănui România
Nu ți-am lăudat suficient violul România, nu ți-am slăvit eroii România, nu ți-am citit scriitorii România
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului, Amin, Amin, Amin a spus curva
A spus prostituata, a spus mama și fiica”

(”Amin, am plecat”, se aude din nou din sală)

„Eu sunt tipa pe care aţi hărţuit-o, tipa pe care aţi numit-o curvă, prostituată
Persoană, persoană, persoană
Eu sunt tipa pe care o urâți, aș fi trebuit să fiu băiat, astfel aș fi lângă voi
Și dacă un poet ejaculează pe fața unei femei este artă
Și dacă un poet f...e o femeie în timp ce doarme este artă, nu viol
Îmi pare rău, nu sunt poemul victimei pe care îl așteptați
Îmi pare rău nu sunt poeta europeană, cool, nu sunt tipa care spune la microfon: eroul este un bărbat

(”Am plecat”, se aude din sală. Prima persoană se ridică și părăsește gala)

„Nu sunt poemul care să te excite, nu sunt în poemul în care să mă forțezi
Nu am scris suficient de bine pentru tine, România, nu am fost suficient de cuminte pentru tine, România
Nu am spus nimănui România
Nu ți-am lăudat suficient violul România, nu ți-am slăvit eroii România, nu ți-am citit scriitorii România
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului, Amin, Amin, Amin a spus curva
A spus prostituata, a spus mama și fiica”
”Îmi pare rău, nu m-am sinucis România, îmi pare rău nu sunt strofa ta preferată despre sex,
Poemul despre viol ești tu, România, poemul despre hărțuire ești tu România, poemul despre abuz ești tu, România
Îți introduc penisul meu lung și negru în pântec, România
Mai știi? Aplaudați. Aplaudați. Aplaudați…

Nu sunt pornografia ta, România, nu voi aștepta întinsă să-mi faci felul
Nu sunt gluma ta despre viol, în literatură nu se discută despre asta, în familie nu se discută despre asta
Și noi fetele așa murim și tu România spui mereu: poetul, poetul, poetul”
Printre alții, a fost premiat pentru proză scurtă și autorul Marian Ilea pentru volumul ”Grăsane făcând baie cu ușile larg  deschise”.

https://www.botosaneanul.ro/stirea-zile/scandal-si-pornografie-pe-banii-primariei-botosani-la-gala-premiilor-eminescu-eu-sunt-tipa-pe-care-ati-hartuit-o-tipa-pe-care-ati-numit-o-curva-prostituata-video-foto/

duminică, 7 ianuarie 2018

În pas cu vremurile

Înainte, conversaţiile erau mai naive, curiozitatea, puţin mai castă, emoţia, mai firească, răbdarea, o virtute mai apreciată, dorinţa de a-l cunoaşte pe celălalt nu începea musai cu partea fizică, iar relaţiilor le lua mai mult timp să se închege şi durau mai mult.
Nu se mai poartă. Nu mai e timp. Preceptele epocii îndeamnă să guşti cît mai mult, din cît mai multe, într-un timp cît mai scurt. Tentaţiile clamate din afară înăbuşă poezia timidă din interior. Femeia, ca şi bărbatul, şi-a externalizat responsabilităţile. Laolaltă cu inteligenţa şi emoţiile. Ba cu întreaga fiinţă, pe alocuri. Deşi aplecarea asupra sinelui a fost dintotdeauna o încercare temerară şi nu prea atrăgătoare, azi – din pricina comodităţii fiinţei umane care, asaltată de reţete cu efect instantaneu, doreşte totul de-a gata şi aşteaptă, cînd ceva nu funcţionează, sugestii cărora să li se conformeze – a căzut fatalmente în dizgraţie. Dacă încerci un sentiment de inadecvare, dacă protestezi împotriva toleranţei fără margini care a luat locul intransigenţei de ieri, eşti expirat sau desuet. Cu siguranţă, nu în pas cu vremurile.

Mihnea Rudoiu