marți, 28 ianuarie 2020

Un imn al absenței


„Imn al absenței” și „Tablou simbolist” CarolFeldman este „unul dintre cei mai importanţi scriitori israelieni de limbă română”, a apreciat criticul literar Răzvan Voncu. Faţă de peisajul prozei israeliene, preponderent memorialistic, grefat pe sionism, Holocaust, antisemitism „îndelung ocultat” în perioada comunistă, în proza lui „ficţiunea ocupă un loc central”. Dintre romanele sale „remarcate de critica literară românească”, vorbitorul a menţionat „Domnişoara” şi „Romanul unui evreu”. „După colţ”, actualul volum de proză scurtă, e legat de un „accident biografic trist, dispariţia soţiei lui, Betty, care i-a schimbat stilul din ficţional în memorialistic”. Cartea este un „imn al absenţei” – părinţi, bunici, personaje pitoreşti din lumea copilăriei tulcene –, şi se bazează pe „tehnica surprizei”. „Şcoala sa de mare actor a fost şi o şcoală de literatură, pentru că foarte greu ajungi la o asemenea tehnică prin procedee naturale”. „Nu se văd cusăturile. Efectul cathartic este mult mai profund”. „Dispariţia lui Betty, care era primul cititor al scrierilor sale, l-a afectat foarte mult pe Carol Feldman. I-am spus, ca şi alţi prieteni ai săi: pune mâna şi scrie”, a deconspirat geneza cărţii prefaţatorul ei, Alexandru Marinescu. Referindu-se la tehnica volumului, vorbitorul a arătat că „personajele ale căror portrete le face sfârşesc prin a fi arhetipuri: bunicii, mama, profesorii”. „Autorul porneşte de la o realitate, o lasă pe planul doi şi pune pe primul plan detaliul şi simbolistica acestuia”



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu