„Imn al absenței” și „Tablou simbolist” CarolFeldman este „unul dintre cei mai importanţi scriitori israelieni de limbă
română”, a apreciat criticul literar Răzvan Voncu. Faţă de peisajul
prozei israeliene, preponderent memorialistic, grefat pe sionism, Holocaust,
antisemitism „îndelung ocultat” în perioada comunistă, în proza lui „ficţiunea
ocupă un loc central”. Dintre romanele sale „remarcate de critica literară
românească”, vorbitorul a menţionat „Domnişoara” şi „Romanul unui
evreu”. „După colţ”, actualul volum de proză scurtă, e legat de un
„accident biografic trist, dispariţia soţiei lui, Betty, care i-a schimbat
stilul din ficţional în memorialistic”. Cartea este un „imn al absenţei”
– părinţi, bunici, personaje pitoreşti din lumea copilăriei tulcene –, şi se
bazează pe „tehnica surprizei”. „Şcoala sa de mare actor a fost şi o
şcoală de literatură, pentru că foarte greu ajungi la o asemenea tehnică prin
procedee naturale”. „Nu se văd cusăturile. Efectul cathartic este mult
mai profund”. „Dispariţia lui Betty, care era primul cititor al scrierilor
sale, l-a afectat foarte mult pe Carol Feldman. I-am spus, ca şi alţi prieteni
ai săi: pune mâna şi scrie”, a deconspirat geneza cărţii prefaţatorul ei,
Alexandru Marinescu. Referindu-se la tehnica volumului, vorbitorul a arătat că
„personajele ale căror portrete le face sfârşesc prin a fi arhetipuri: bunicii,
mama, profesorii”. „Autorul porneşte de la o realitate, o lasă pe planul doi şi
pune pe primul plan detaliul şi simbolistica acestuia”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu