marți, 21 decembrie 2021

Cioran sau meseria de a trăi liber

Iulian Boldea 

Cu excepţia unei perioade de un an ca profesor la Braşov, în 1936, Cioran nu a cunoscut constrângerile unei slujbe. Mai mult, chiar în acea vreme, Cioran s-a sustras rigorilor profesiei de dascăl: „Ce făceam eu acolo, nu avea nicio legătură cu manualul. Erau numai nişte divagaţii”. Mai târziu, Emil Cioran a citit, a scris, a străbătut în lung şi în lat Franţa, devenind "scepticul de serviciu al unei lumi în declin", cum l-a definit Ţuţea, un filosof care şi-a scris "silogismele amărăciunii" într-un stil de o expresivitate unică. O viață "de leneș", cum spune chiar el, și o operă uriașă.

„Am avut, mai mult ca oricine altcineva, exact viaţa pe care am vrut-o: liberă, fără constrângerile unei profesii, fără umilinţe usturătoare şi griji meschine. O viaţă de vis, aproape, o viaţă de leneş, cum nu sunt multe în acest veac. Am citit mult, însă numai ce mi-a plăcut, şi dacă m-am străduit să scriu şi eu cărţi, efortul mi-a fost răsplătit de satisfacţia că nu m-am abătut, în ele, nicio clipă de la ideile şi gusturile proprii. Dacă sunt nemulţumit de ce am făcut, genul de viaţă pe care am dus-o, în schimb, nu mă nemulţumeşte. Şi asta înseamnă enorm […] Marele succes al vieţii mele e că am reuşit să trăiesc fără o meserie. În fond, mi-am trăit viaţa destul de bine. M-am prefăcut că a fost un eşec. Însă n-a fost.” (Emil Cioran)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu