Edward Hirsch – Cum să citești un poem și să te îndrăgostești de poezie.
Privire
nedeformată de jocuri de putere literară sau de orgolii de grup
Ovidiu Șimonca: Sînt doar
poeţi postbelici. A existat un criteriu de selecţie?
Nicolae Coande: Nu m-am dus atît de departe în trecut, și-apoi a avut
cine să se ocupe de poezia antebelică. Mă mir totuși că nu e nimeni la noi să
scrie o istorie personală a poeziei, în genul celei făcute de Edward Hirsch – Cum să citești un
poem și să te îndrăgostești de poezie. Singurul criteriu după care
am lucrat e valoarea în sine a poeziei acestora, iar unora dintre cei mai puțin
cunoscuți sau dorlotați de juriile unor premii literare cred că le fac dreptate
punîndu-i alături de alții cu o notorietate dobîndită devreme. Există o schismă
privind maniera în care sînt receptați anumiți poeți, un clivaj creat poate
fără voie, poate din nepăsare, între poeți care ar merita o aceeași atenție –
doar că unii sînt mai atenți la PR, în vreme ce alții acuză sindromul provinciei.
Ajuns aici, trebuie să spun că revistele din provincie nu-și ajută poeții buni
așa cum ar trebui. Tributare încă unui anumit localism, cu ochii la barometrele
din Capitală, pe care le aplaudă și le desfid în același timp, ele păcătuiesc
însă printr-o nediferențiere crasă în receptarea critică din zonele lor:
publică și comentează de-a valma poeți fără personalitate, ceea ce sufocă
poezia bună care se scrie aici. Dacă e ceva diferit la revistele bucureștene
față de cele din provincie, e chiar ceea ce numim instanța critică. Privită din
apropiere, provincia este adesea o plasă de păianjen în care tresaltă tot felul
de „musculițe“, iar păianjenii cu rubrici sînt încîntați să fie asaltați de
aceste musculițe care se roagă să fie astfel „prinse“. Nu mai vorbesc despre
nevoia acestor diadohi locali de a fi în trend scriind despre poeți confirmați
la „centru“, adesea din pură obediență sau pentru a fi în pas cu moda. Pot
înțelege chiar și asta – însă de ce după o activitate atît de laborioasă nu
apar aici sintezele, micile istorii, compendiile?
Cununi
kitsch de lauri, diplome prost mîzgălite și o masă la birtul local
O.S: Aveţi
regrete că nu sînt anumiţi poeţi şi poete?
N.C.: Da. Noi am discutat cîndva la telefon despre asta și eu
am mărturisit. Însă nu voi da nume, ar fi tardiv și inacceptabil pentru
spiritul cărții. Nu am mai avut forța de a prinde și acei poeți/acele poete în
cartea mea, dar nu disper: aș putea în cîțiva ani, nu mulți, reveni cu o ediție
a doua a cărții incluzînd absenți valoroși. Nu consider cartea asta finită, ci
în lucru – sînt un vechi muncitor în poezia română, una dintre, n-o spun doar
eu, cele mai valoroase din Europa la ora actuală. Și totuși, slab tradusă și
fără ecou critic major.
Poezia se interpretează relativ ușor, dar se citește greu
O.S.: Puteţi să
daţi cîteva exemple concrete de interpretări noi ale poeziei celor comentaţi,
care nu sînt în nici o istorie a literaturii, în nici o cronică, pe care le
lansaţi prin această carte?
N.C.: Ar însemna să știu pe de rost interpretările de care au
avut parte poeții în diferitele istorii publicate pînă acum – o astfel de
memorie nu posed. Am citit și citesc comentariile celor mai buni critici de la
noi sau ale poeților care scriu bine despre poezie. Însă eu nu am scris aceste
studii/cronici cu ochii la istoriile literare publicate la noi, cel puțin după
1989. Competiția mea, pariul meu, e cu mine însumi: accept limitele
interpretării mele ca și aventura care mă împinge în teritoriile poeziei
românești cuprinse aici – nu atît de net demarcate cum s-ar crede. O poezie
bună răspunde alteia bune dintr-o altă carte – și asta se va putea poate vedea,
poate, în antologia care însoțește cele două volume de comentarii. Unde mai pui
că unii poeți de aici nu sînt, de fapt, în istoriile critice la care vă
gîndiți! Destui poeți sînt acolo absenți, și cred că nu doar din lipsă de
spațiu.
https://www.observatorcultural.ro/articol/sint-poet-si-comentator-de-poezie-nu-critic-cu-blazon/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu